شنبه, 08 ارديبهشت 1403
شناسه خبر:902

بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ، بلبل شیراز/ حبیب الله نعمتی

  • انداز قلم
مقالات

بیستم مهر ماه گرامیداشت و بزرگداشت حافظ شیرین سخن است.هیچ آشنای ادب ایران نیست که از بن جان و دندان باور نداشته باشد که حافظ سخن وری دیگر سان است.

 

 

خواجه شمس الدین محمد ملقب به ترجمان الاسرار، لسان العرفا، ناظم الاولیاء، خواجه عرفان، کاشف الحقایق،.... سهم غیر قابل انکاری بر فرهنگ و زبان این مرز و بوم دارد؛ شاعر شاعران از قرن هشتم تاکنون مورد تحسین سخن شناسان و زبان پژوهان بوده و عاشقان، عارفان و عاقلان به قدر وسع از اقیانوس لایزال و مملو از نور و معرفتش خوشه چینی می کنند و از ابراز عشق و دلدادگی به بلبل شیراز احساس خوشایند و روح افزا می نمایند. 

واژه هایی همچون شاهد، ساقی، سیه چشم، می، روح القدس، دم مسیحا، آب حیات چنان بر دل و جان خواننده می نشیند که می پندارد این شعر در وصف او سروده شده و آن را متناسب با حال و هوا و شرایط روحی خود می داند. 

بیستم مهر ماه گرامیداشت و بزرگداشت حافظ شیرین سخن است و به این جهت سخنان دلربا و شیوای دکتر کزازی گویاتر و رساتر از هر قلم و گفتاری است :

هیچ آشنای ادب ایران نیست که از بن جان و دندان باور نداشته باشد که حافظ سخن وری دیگر سان است. ما ایرانیان حافظ را سخنوری فراسویی و آسمانی می دانیم و سروده های او را زبان ترجمان جهان می دانیم. شعر حافظ آب گونه است و این ويژگي در اشعار اوست که از او سخنوری فسون گر ساخته است. آب گونگی به این معناست که شعر او چنان زنده و پویاست که از هر کالبدی می گریزد؛ هر کس حافظ را آن چنان در می یابد و می نهد که خود می خواهد و می پسندد. 

شعر حافظ چشمه ای است که همواره می جوشد و هر زمان آبی نو و تازه تر از آن می تراود، سروده های حافظ تنها شعر نیست بلکه خنیا هم هست : هنگامی که آهنگی می شنوید در پی آن نیستید که معنایی در آن بجویید. ما خنیا را به دل می ستاییم و شعر را به سر؛ چرا که شعر از واژگان ساخته شده است و واژه باید دارای معنا باشد. 

خنیای غزل حافظ آن چنان خرم است و پیوندهای آوایی در سروده هایش چنان است که هر غزل او پیش از آن که شاهکاری باشد ساخته خنیایی است و خنیا تنها هنری است که به یکباره از دل بر می خیزد و بر دل هنردوست می نشیند. 

خواجه شیراز مردی شگرف که نه تنها در ایران که در پهنه گیتی سده هایی بسیار، هنگامه انگیخته است و سخنوری جهانی است. کدامین سخنوری را در پهنه گیتی نام می توانید برد که آن چنان دل از نام ورترین سخنور آلمان گوته برباید و او را بر انگیزد و به شور بیاورد که دیوانی در ستایش وی بسراید. 

شعر حافظ آکنده از معناست، غزل های شاهوارش آیینه هایی اند که حافظ دوست نقش خود را در آنها می بیند و به آسانی می تواند حافظ را از آن خود کند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!