پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403
شناسه خبر:767

گزارشی از گروه دوچرخه سواری کوهستان پرسپولیس زیارت+عکس

  • انداز قلم
ورزشی

پیمایش مسیر کوهستانی روستای "چم غاری" تا "اوپا ارغون" منطقه گیسکان دشتستان

 

 

 

?طول مسیر: بالغ بر ۳۸ کیلومتر

 

?تاریخ و مدت اجرا: یک روزه - جمعه ۹۵/۱۲/۱۳

 

?اسامی افراد شرکت کننده: آقایان موسی پورخدر (سرپرست و راهنمای مسیر)، مرتضی خزائی، حسین باغنده، افضل قدرتی، سید مهدی فاطمی، سید حمید فاطمی، عبدالرسول باغنده(مسئول فنی)

 

?شرح برنامه: 

(در ذکر نام محل ها و روستاها از اصطلاحات و نام های محلی استفاده شده است).

"گروه کوهنوردی و دوچرخه سواری کناره روستای زیارت" تصمیم گرفت به مناسبت شهادت حضرت زهرا س برنامه پیمایش مسیر کوهستانی با دوچرخه از مبدا "چم غاری" تا روستای "اوپا ارغون" در منطقه گیسکان دشتستان را اجرا کند.

وضعیت هواشناسی برای روز اجرا بررسی شده و با پیش بینی هوای خوب و آفتابی مانعی در اجرا برنامه مشاهده نگردید.

موارد اولیه، لوازم مورد نیاز برنامه، نوع پوشاک، و... با اعضا گروه هماهنگ شده و مشکلات فنی احتمالی دوچرخه ها توسط اعضای گروه در روزهای قبل از برنامه بررسی و برطرف شد.

ساعت ۶:۳۰ صبح روز جمعه با ۴ نفر از دوستان زیارتی با یک دستگاه وانت بار دوچرخه ها و کوله ها را تا برازجان حمل کرده و به ۳ نفر از دوستان زیارتی ساکن در برازجان ملحق شدیم.

در برازجان بعد از بار زدن دوچرخه ها و لوازم در یک خودرو نیسان از مسیر جاده "شهرک" به سمت جاده کوهستانی منطقه حرکت کردیم. (مواظب باشیم در هنگام بار زدن و مسیر حمل قطعات حساس دوچرخه بر اثر برخورد با هم آسیب نبیند).

بعد از ۴۰ دقیقه حرکت در ساعت ۸ به مبدا شروع برنامه یعنی منطقه "چم غاری" رسیدیم. 

بعد از پیاده کردن دوچرخه ها و تجهیزات، نرمشی کوتاه همراه با حرکات کششی توسط اعضای گروه انجام شده و بعد از بستن کوله ها و چک کردن وسایل، پیمایش مسیر در ساعت ۸:۲۰ آغاز گردید.

مسیر کوهستانی و سنگلاخی بوده و در بعضی جاها شیب زیاد باعث سرعت گرفتن دوچرخه می شود که حتما باید کاملا متمرکز و با احتیاط و با هر دو ترمز دوچرخه کنترل شود. (استفاده از کلاه کاسکت ایمنی و همراه داشتن کیف کمک های اولیه بسیار الزامی می باشد).

در ساعت ۹:۳۰ به روستای زیبای "ناخا" رسیده و بعد از روستا در زیر درختی ایستاده، استراحت کرده و در محیطی سرسبز و مفرح صبحانه مختصری صرف شد.

روستاهای در مسیر از چند خانه کم تعداد و جدا از هم تجاوز نکرده و با مصالح سنگ خشک بدون ملات و چوب ساخته شده است. ولی گاها ویلاهایی کوهستانی نیز مشاهده می شود که مثل اکثر نقاط کوهستانی ایران فرم طبیعی و زیبای کوهستان را بهم زده است. شغل مردمان بومی بیشتر دامداری بوده و در جاهایی که زمین کوهستانی مسطح باشد کشاورزی و باغ های کوچکی نیز دیده می شود.

همچنان که گروه مشغول رکابزنی است در ساعت ۱۱ به روستای "باغ تاج" میرسیم ولی طبق برنامه توقفی نداشته و در هوای پاک کوهستان به مسیر ادامه میدهیم و حوالی ۱۲ به باغ "چاه بنک (چهوینک)" میرسیم. بالای چاه ایستاده و آبی خنک به سر و صورت میزنیم و نفسی تازه میکنیم. (در چند جای مسیر و منطقه آب چاه موجود بوده ولی مناسب آشامیدن نمی باشد).

در ساعت ۱۳ به مدرسه چند پایه روستای قائد رجب میرسیم. جایی که دوست عزیز و فرهنگی آقای پورخدر به مدت ۲ سال در آنجا تدریس میکرده است و به همین دلیل به مسیرهای منطقه آشنایی دارد. و البته چند نفر دیگر از فرهنگیان عزیز زیارت هم قبل از ایشان در این منطقه کاملا محروم تدریس کرده اند.

مسیر را ادامه داده و برای استراحت و ناهار در ساعت ۱۳:۳۰ زیر سایه بان منزلی که هم اکنون خالی از سکنه می باشد اتراق میکنیم. اینجا را به دلیل دیواره صخره ای عظیمی که به رنگ زرد بوده و در شرق روستا می باشد به نام "زرد چعده" می شناسند.

گروه در فضایی دوستانه و صمیمی در کنار هم ناهار خورده و بعد از آن اندکی دراز می کشیم تا به اندام های خسته استراحتی داده باشیم. 

ساعت ۱۵ به حرکت ادامه میدهیم. و بعد از طی مسافتی کوتاه به گردنه "تری کرز" میرسیم. در اینجا به دلیل شیب زیاد مسیر از دوچرخه ها پیاده شده و مسیر طاقت فرسا و طولانی گردنه را پیاده طی میکنیم. 

از روستای زیبای انارستان در ساعت ۱۶ عبور میکنیم. و بعد از آن به گردنه "گیچ دلی" میرسیم که مجددا مجبوریم پیاده از آن بالا برویم ولی طول و شیب آن از گردنه "تری کرز" کمتر است.

فعالیت زیاد بدنی باعث کم رمق شدن گروه شده که بعد از استراحتی کوتاه در بالای گردنه و صرف تنقلات و آب جانی دوباره میگیریم.

در ساعت ۱۷:۳۰ به آخرین روستای در مسیر "اوپا ارغون" میرسیم که سیل خسارات زیادی به مسیرهای آن وارد کرده است.

مسیر به سمت پایین به دلیل بارش های سنگین روزهای گذشته و جاری شدن سیل خسارت فراوان دیده و گاها مجبوریم  برای عبور از بعضی قسمتهای مسیر از دوچرخه پیاده شویم و از سنگهای بزرگ و شیارهای عمیق پیاده عبور کنیم.

با تاریک شدن هوا با استفاده از هدلایت و چراغ های دوچرخه و با احتیاط کامل آخرین تکه باقیمانده مسیر تا جاده آسفالت را هم پیموده و نهایتا در ساعت ۱۸ در کنار جاده هستیم.

قبلا با یک خودرو نیسان هماهنگ شده که بعد از یک ساعت انتظار در آن نقطه به دنبالمان می آید و بعد از بار زدن وسایل به سمت برازجان حرکت میکنیم.

ساعت ۱۹:۳۰ در برازجان هستیم.

پایان. 

 

?: ع- باغنده

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • فاطمی سید حمید

    با افتخار از دوستانی که مایل هستند در این تیم باشند دعوت بعمل می آید . خصوصا هم ولایتیهای عزیزم زیارتیهای گل و ورزش دوست . در پایان از دستندرکاران سایت زیارتیها بابت همایت از ما تشکر میکنم .سپاس

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!