جمعه, 31 فروردين 1403
شناسه خبر:857

نقض "حقوق بشر دوستانه" در مناطق کردنشین سوریه/مسعود صداقت

  • انداز قلم
مقالات

هرگونه ناامنی و جنگ در منطقه حساس خاورمیانه می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم .....

 

 

هرگونه ناامنی و جنگ در منطقه حساس خاورمیانه می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر امنیت کشورهای منطقه تآثیرگذار باشد. بر همین اساس حمله نظامیان ترکیه به مناطق کردنشین سوریه از دو دیدگاه در حقوق بین الملل قابل بررسی است:

الف: حق توسل به زور: بر اساس بند 4 از ماده 2 منشور سازمان ملل متحد کشورها از توسل به زور علیه دیگر کشورها منع شده اند اما در دو حالت استثنایی توسل به زور در حقوق بین الملل مجاز می باشد:

1) طبق ماده 42 از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و ان زمانیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای حفظ صلح و امنیت بین المللی  و طی قطعنامه ای توسل به زور را تصویب نماید.

2) طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و آن زمانیست که اگر کشوری مورد تهاجم نظامی کشور دیگری قرار گرفت میتواند تا زمان دخالت شورای امنیت اقدام به دفاع مشروع از خود نماید و متوسل به زور شود.

ولی می بینیم که دولت ترکیه تهاجم خود را به منطقه عفرین سوریه مطابق با قطعنامه های شورای امنیت در رابطه با تروریسم توجیه نموده است، در حالیکه این توجیه چندان با استقبال بین المللی از جمله کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا روبرو نشده است، به این دلیل که در مبارزه با تروریسم ، عملیات های نظامی می بایست تنها با گروه هایی متمرکز گردد که سازمان ملل متحد آن گروهها را به  عنوان سازمان های تروریستی معرفی نموده است در حالیکه گروههایی مثل  (ی پ گ ) و (پ ک ک) در فهرست گروههای تروریستی سازمان ملل متحد قرار نگرفته است.

ب: حقوق حاکم بر جنگ: در این سیستم حقوقی دولت ها صرفنظر از اینکه در جنگی مهاجم یا مدافع باشند؛ بایستی مقررات حاکم بر جنگ که همان قواعد حقوق بین الملل  بشردوستانه است را رعایت نمایند .

در حقوق بشردوستانه دو اصل مهم باید رعایت گردد:

1) اصل تفکیک میان اهداف نظامی و غیر نظامی و به عبارتی دولت ها در زمان جنگ حق ندارند علیه اهداف و نیروهای غیر نظامی اقدام نمایند که اگر مرتکب چنین اقدامی گردند، مطابق با اساسنامه دیوان کیفری بین المللی اقدام آنها می تواند جنایت جنگی محسوب گردد.

2) اصل منع ایجاد خسارات بیش از حد و رعایت شرط تناسب: به موجب این اصل دولت ها از بکارگیری جنگ افزارهای نامتعارف و سلاح هایی که خساراتی بیش از حد ضرورت ایجاد نماید، منع شده اند.

لذا با توجه به حملات جنگنـده های ترکیه  علیـه غیر نظامیان منـطقه عفرین سـوریه، به نظر می رسد این حملات بر خلاف ضوابط حقوق بین الملل باشد، زیرا مطابق با ماده 1 کنوانسیون های چهارگانه  1949 ژنو، تمامی دولت ها موظفند که در زمان جنگ در جهت جلوگیری از آسیب رساندن به جان و اموال غیر نظامیان اقدام نمایند و این وظیفه جامعه بین المللی است که از نقض حقوق بشردوستانه توسط دولت ترکیه در منطقه عفرین سوریه جلوگیری نماید که چنین اقدامی طبیعتآ امنیت منطقه حساس خاورمیانه را بهتر تضمین خواهد نمود.

 

مسعود صداقت / مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای حقوق بین الملل

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • اسفندیار فتحی

    بسیار سپاس
    یاد گرفتم و لذت بردم.

    دوست دارم 0
  • امیر محمدیان

    بنظر بنده این مقاله درست بیان شده اما یک مطلب ک باید توجه داشت انست که دولت اسد همانطور که موافقان سرسخت و ابر قدرت نظامی و سیاسی همچون روسیه و کمک های مالی و انسانی ایران را دارد مخالفان بزرگتری دارد که نمیگذارد صدای فجایع انسانی را دنیا بشنود یا اگر بشنود هم کم رنگ خواهند کرد. در صورتیکه اقدامات ضد بشری را باید از حکومتها جدا کرد و بخاطر یه حکومت نباید غیر نظامیان تلف شوند. امریکا تسلیحات نظامیش را میخواهد بفروشد و خودش اتش جنگ را در همه جای دنیا روشن میکند.

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!