پنج شنبه, 30 فروردين 1403
شناسه خبر:770
محمد جواد اله یاری:

زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی/ ازین باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی‌

  • انداز قلم
یادداشت

زمانی که پادشاهان تمدن بین النهرین، سومر، اکد، بابل واشور واقع در خاک عراق نابسامان امروزی، برلوح ها و ستون های یادبودشان پوست کندن وسلاخی مغلوبین ومخالفینشان رابه نمایش می گذاشتند؛ پادشاهان ایران زمین لوح مدارا با مردم و احترام به هم نوع را از خود به یادگار گذاشتند.

زمانی که پادشاهان تمدن بین النهرین، سومر، اکد، بابل واشور واقع در خاک عراق نابسامان امروزی، برلوح ها وستون های یاد بودشان پوست کندن وسلاخی مغلوبین ومخالفینشان رابه نمایش می گذاشتند؛ پادشاهان ایران زمین لوح مدارا با مردم واحترام به همنوع را از خود به یادگار گذاشتند.

وقتی قیصران روم باستان برای سرگرمی وتفریح بردگان نگون بخت را به جان یک دیگر می انداختند یا دربرابر حیوانات درنده قرار می دادند ومردم برای تماشای این صحنه های نفرت انگیز به صف می نشستند، ایرانیان باستان با شکوه و وقار تمام به سوار کاری و چوگان بازی و شکار مشغول بودند.

وقتی کلیسا گیوتین را به عنوان ابزاری برای تحکیم قدرت خویش و تحمیق مردم بر گردن اندیشمندان و متفکرین می گذاشت و سر از تنشان جدا می کرد. دانشگاه جندی شاپور اهواز مرکز دانش پروری و روشن گری بود. نیز در حدود دو قرنی که از انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی سپری شده و مدرنیسم به کمک علم و نواوری زندگی بشر بر روی کره خاکی را متحول نموده از آغاز اصلاح گری و تحول خواهی  ایرانیان به پیشتازی قایم مقام فراهانی و امیر کبیر و...نیز زمانی به درازای دو قرن پیش  روی ماست. (چرایی به بار ننشستن آن کوشش ها  بماند.) آنچه عیان است نشان از بالندگی و بیداری ایرانیان دارد اگر به دقت و محققانه آغاز سال و تمامی اعیاد  مرسوم در بین همه ی ملل جهان را مد نظر قرار دهیم خواهیم دید انتخاب نوروز و آغاز سال نو  ایرانی  منحصر بفرد و سرآمد همه ی آن هاست. فروردین آغاز فصل رویش و زایش و تعادل بهاری به عنوان شروع سال نو بیان گر هوشمندی و خوش ذوقی و حسن انتخاب نیاکانمان است. بجاست بر خود ببالیم و این گذشته ی درخشان را چراغ راه قرار دهیم. به اینکه چه بوده و چه داشته ایم بسنده نکنیم و باجد و جهد بکوشیم تا این گذشته ی زرین و غرور انگیز موجب هویت دار ماندن و توان مند شدمان گردد پر واضح است که این  تمدن و گذشته ی درخشان موجب گردیده است که ایرانیان از هر قوم در هرگوشه ی وطن٬ حتی آن ها که به هر دلیلی مهاجرت کرده اند، هیچگاه دچار مشکل هویتی نشده و همیشه و با افتخار خود را ایرانی دانسته و معرفی کرده و می کنند.

 هدف و معنای زندگی در روش منش و گفتار بزرگان ادب پارسی مختصر این ست  که :اهل مدارا، انصاف، نوع دوستی٬ کار و تلاش و شاد زیستن باشیم و از آن چه ما را از این صفات نیک منع می کند بپرهیزیم.

به می عمارت دل کن که این جهان خراب /بر آن سر است که از خاک ما بسازد خشت

نوروز بر همه ی ایرانیان٬ همچنین دوست دارانش در سراسر جهان میمون وخجسته باد .

هر دو بیت از حافظ می باشند.

محمد جواد اله یاری

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • سید نواب حسینی نژاد

    تمدن های چین،یونان،روم،مصر،هند،عراق کمتر از ایران نبوده است.
    به عنوان مثال :
    اختراع خط تصویری و بعد از ان خط میخی در عراق بوده این خط تا ابتدای قرن اول میلادی در تمام خاورمیانه از جمله ایران رایج بوده است.
    هم چنین اول بار چرخ در عراق اختراع شد.
    و بسیاری از دانشمندان اسلامی ما فارغ التحصیلان مدرسه المستنصریه بغداد هستند.
    و یا تمدن یونان قدیم ،دانشمندانی همچون اقلیدس و فیثاغورث و تالس و ارشمیدس و سقراط و افلاطون در ریاضیات وفیزیک و نجوم و فلسفه را به خود داشته.
    کارهای این دانشمندان هنوز مایه تحیر است.امروزه در تمام دنیا هندسه اقلیدس و الگوریتم های اقلیدس در نظریه اعداد و اصل فیثاغورس و اصل شناوری ارشمیدس و بسیاری از قضایای دیگر از یونان قدیم ،در کتب درسی ریاضی و فیریک دبیرستان و حتی دانشگاه تدریس می شود.آنها 2500 سال پیش زندگی می کردند.
    اما چیزی که مایه تعجب است این است که چرا در حمله اعراب، ایرانیان نتوانستند کتب خویش را حفظ کنند چنانچه ادعا می شود همه آنها از بین رفته است!!!!!!!!!!!!!!!!!

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!